Spotřebitelský test „Stiftung Warentest*“ (obdoba českého d-Testu) provedl v únoru 2020 velký test steliv, v kterém zvítězilo stelivo značky EDEKA – Premium Ultra Klump Streu. Toto stelivo vyrábí a dodává do zahraničního řetězce akciová společnost KERAMOST. Vítězné stelivo je bentonitové, má bílou barvu, svěží vůni a ultra jemné složení granulí, které zajišťují rychlou tvorbu pevných hrudek. Obdobný produkt můžete zakoupit také v následujících českých značkách (v parfémované variantě jen produkt Mieze Katz Premium Ultra):
Testováno bylo celkem 17 steliv, z toho 14 na minerální bázi a 3 na rostlinné bázi. Koupili jsme výrobky mezi červencem a zářím 2019. Ceny jsme poptali u prodejců v listopadu a prosinci 2019.
Pro zkoušku vázání exkrementů jsme dali dvakrát 25 ml umělé kočičí moči do kočičí toalety naplněné stelivem a posuzovali jsme tvorbu hrudek, stejně tak jako rychlost vsakování. K tomu posuzovalo 14 domácností s jednou nebo dvěma kočkami, jak dobře váže stelivo pevné i tekuté exkrementy, a zda se lepí na dno toalety. Při pohlcování pachů jsme v laboratoři zjišťovali koncentraci amoniaku v umělé kočičí moči s přidanými bakteriemi po 25 hodinách v uzavřené misce. K tomu hodnotilo 6 testujících pach. V domácnostech posuzovali dodatečně majitelé koček pohlcování pachu. U vydatnosti jsme propočítávali, kolik steliva je potřeba pro navázání 50 ml kočičí moči.
6 testujících posuzovalo přepravu balení, otevírání a dávkování, uzavírání a ukládání otevřeného výrobku, stejně tak jako vysypávání obalu a jeho likvidaci. K tomu posuzovalo 14 domácností s kočkami odstraňování odpadu, výměnu steliva a čištění kočičí toalety. Hodnotili zachytávání na srsti a tlapkách a roznášení po okolí, stejně tak jako prašnost při doplňování a vyprazdňování toalety. Dodatečně posuzovalo 6 osob v laboratoři tvorbu prachu na základě videozáznamů zachycujícím proces doplňování.
Expert posuzoval čitelnost písma, velikost symbolů a bezpečnostní pokyny. K tomu jsme posuzovali údaje na obalu, pokyny k likvidaci, četnosti výměny a běžnému použití.
Stiftung Warentest byl založen v roce 1964 s cílem nabídnout spotřebitelům nezávislou a objektivní podporu prostřednictvím srovnávacího testování zboží a služeb. Každý rok prochází kritickým testováním více než 25.000 produktů. Tento test zná 96 % všech Němců a 80 % z nich důvěřuje prokázaným výsledkům.